
Cat Smits (Nederland): Dis Order
6. oktober 2023 @ 19:00–20:00

Verdenspremiere!
Noen billetter tilgjengelig for salg på stedet fra kl.18.00!
Ungjenta Mia møter mystiske «Anna» som hjelper henne til å beskytte seg selv fra sine minner og fra hverdagslivets krav. Men ettersom tiden går blir beskyttelsen til en mur, og det trygge stedet blir til et fengsel. Mia må finne en vei ut av det kvelende grepet Anna har på henne.
Cat Smits delikate visuelle uttrykk møter her prisbelønte dokumentarfilmskaper Sunny Bergman og psykolog Marlies Rekkers i denne gripende forestillingen.
Dis Order handler om spiseforstyrrelser og er delvis selvbiografisk, basert på Smits dagbøker, så vel som forskningsarbeidene til Marlies Rekkers. Magisk figurteater, dans og artisteri gjør dette til en sterk forestilling om et følsomt tema.
For ungdom og voksne
Vises i Teatersalen
Regissør, utøver og figurmaker – Cat Smits
PhD candidate, psykolog og psykomotorisk terapeut – Marlies Rekkers
Dokumentarfilmskaper – Sunny Bergman
Scenografi og kostyme – Elze van den Akker
Video designer, kamera – Thomas Brand
Tekst – Christine Otten and Cat Smits
Vitenskapelig dramaturg – Dr. Maja Hertoghs
Komponist – Wim Selles
Lys design – Mark Verhoef
Teknisk design- Jan Sol
Regi – Frances Sanders
Understudy, regiassistent – Lisa Kasman
Produsent – Barbara Reijs
Økonomisjefer – Giulia Casarola, Onno Ephraim
—
World premiere
A young woman Mia, (played by Cat Smits) meets an enchanting friend ‘Anna’ (embodied by a puppet) who helps her to shield herself from her memories and the demands of everyday life. However, as time passes, the shield becomes a wall, and the safe place that Anna helped create becomes a prison. Mia has to find a way out of the suffocating grip Anna has on her.
Dis Order encapsulates the delicate visual style of Cat Smits Company in collaboration with award winning documentary maker Sunny Bergman and psychologist Marlies Rekkers.
Dis Order is a theater piece about eating disorders and is partly autobiographical, based on the diaries of Smits as well as on the scientific research of Marlies Rekkers. With magical puppetry, dance and performance they transform this sensitive topic in a dark and poetic tale. The documentary invites the audience into the research and personal experience of the makers. The film is spun through the performance and tilts it with a relentless agility into the here and now.